Opplæringskontoret
Fornyet nettside, strategi, innhold og fotografering for Opplæringskontoret.
Utfordringen
Det ble raskt klart at nettsiden de hadde var utdatert, brukte kun stock-bilder og hadde ingen sporing installert. En annen utfordring som raskt dukket opp var at lærlingeutdanningen har et dårligere rykte i forhold til høyskole. De hadde i tillegg to veldig forskjellige målgrupper - både studenter/lærlinger og bedrifter/lærebedrifter.
Strategien
Ved å identifisere to forskjellige målgrupper ble det enklere å jobbe med innhold og layout for opplaringskontoret. Det ble tidlig i prosessen avgjort å benytte lokale personer, både lærlinger og bedrifter for å fronte det å være lærling og det å være lærebedrift.
En del av strategien gikk ut på å skape innhold som viste lærlinger og lærebedrifter i sitt ekte element og fortelle ekte historier om ekte mennesker. Ettersom en av utfordringene er at et lærlingeløp kun er for de som er skolelei, valgte vi å fronte en av lærlingene som imponerede nok hadde tatt to fagbrev og nå var i gang med ingeniørutdanning i samråd med sin lærebedrift med lovnad om fast jobb etterpå.
Vi intervjuet også flere lærebedrifter og andre lærlinger for å få et mangfold. Fremover vil det legges til flere artikler om mennesker for å skape en større forståelse av hva en lærling kan gjøre og hvor stor ressurs den er for bedrifter.
En viktig utfordring for bedrifter i området er å få tak i fagkompetanse, det ble derfor spilt på verdien av å rekruttere internt ved hjelp av lærlinger. Samtidig så ble bedriftenes bekymring knyttet til forskjellige kostnader adressert ved å synliggjøre støtten de kan få.
Vi benyttet ofte stilte spørsmål på flere sider for å ranke på seo og å svare på spørsmål begge målgrupper søker etter. Det ble også fokusert på sosiale bevis i form av omtaler fra tidligere lærlinger og lærebedrifter for å øke troverdigheten.

Resultatet
Valget falt på fire forskjellige lærlinger i forskjellige yrker, hvor vi valgte å fotografere de med litt røff belysning, sette de inn i tøffe bakgrunner for å få en stopp-effekt i tillegg til en gjennkjennelseseffekt ved å bruke lokale mennesker. Nettsiden ble fylt av lokale mennesker, kjente bedriftsnavn i nærmiljøet og artikler som appelerer til både lærlinger og lærebedrifter. Fokus på SEO har gjort at opplæringskontoret som tidligere ikke var å finne, nå er øverst på google med flere av sine søkeord.